آمارهای رسمی که این روزها سرعت انتشار آن افزایش یافته، نشان می‌دهد که نقدینگی آرام و به‌تدریج به سمت بخش‌های تولیدی حرکت می‌کند.

به‌گزارش همشهري بانك مركزي از كاهش 4.9 درصدي پايه پولي و رسيدن نقدينگي به مرز 640هزار و 700ميليارد تومان در پايان مردادماه امسال خبر داده و اعلام كرده نقدينگي را به سمت بخش‌هاي توليدي هدايت مي‌كند. اين آمارها نشان مي‌دهد كه بخش زيادي از حجم نقدينگي كه در 2‌سال اخير در بخش‌هاي واسطه‌اي و سفته‌جويانه رد و بدل شده به سمت بخش‌هاي توليدي سوق داده شده است.

نرخ رشد نقدينگي در 8 سال پيش همواره 2 رقمي بوده و افزون بر آن رشد بالاي 40درصدي پايه پولي در سال‌هاي 84و 87هم زمينه را براي خيز تورم در سال‌هاي بعد تشديد كرده است. حالا روايت ديگري از نبض نقدينگي و پايه پولي شنيده مي‌شود تا آنجا كه گزارش رسمي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه رشد پايه پولي در 5‌ماه نخست امسال منفي 4.9 درصد شده و حداكثر 7.7درصد بر حجم نقدينگي افزوده شده است.

مديركل اقتصادي بانك مركزي درگفت‌وگو با فارس، گفت: نقدينگي در مقايسه با مرداد سال گذشته 30.3درصد رشد داشته كه البته 3.7 درصد از اين رشد ناشي از افزودن آمار نقدينگي مؤسسات جديد پولي به آمارهاي بانك مركزي است. ابوالفضل اكرمي، افزود: در اين مدت پايه پولي به 110هزار ميليارد تومان رسيده و ضريب فزاينده پولي هم با 12.4 درصد افزايش به 5.8 درصد رسيده است. اكرمي ادامه داد: تلاش بانك مركزي اين است كه حجم نقدينگي تا پايان سال‌جاري به 23تا 25برسد.

کد خبر 273997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha